Ieder spel heeft zo zijn spelregels, zo ook volleybal. Iedereen weet dat de bal in maximaal drie keer over het net gespeeld moet worden, dat is logisch. Maar wat als iemand de bal blokt, want daarna mag je nog steeds drie keer de bal spelen. Voordat de bal dus over het net gaat, is de bal maximaal vier keer aangeraakt. Over het hoe en wat en nog veel meer spelregels zie Het spelregelboek van de NeVoBo.

Nethoogtes

Heren Dames
Senioren 2,43 2,24
Jeugd A 2,43 2,24
Jeugd B 2,24 2,15
Jeugd C 2,05 2,05
CMV 2,00 2,00

Spelregelwijzigingen 2016/2017

Op de volgende webpagina staan alle wijzigingen uitgelegd.

Verder kan het onderstaande filmpje mogelijk meer duidelijkheid worden geven. (Als het filmpje niet start, moet je op de voortgangsbalk een stukje verder klikken.)

Fluiten

Om senioren te mogen fluiten, hoeft er geen hele cursus meer te worden gevolgd. Het maken van een spelregeltoets is voldoende. De toets vind je hieronder. Je spelerscode kun je bij je coach/aanvoerder opvragen.

Spelregeltoets voor het fluiten

Wedstrijdreglementen

Naast de gewone spelregels zijn er ook wedstrijdreglementen. De spelregels gaan over hoe je het spelletje volleybal speelt, terwijl de wedstrijdreglementen gaan over de organisatie er omheen en wedstrijdregels van onze regio. Denk hierbij aan regels die bepalen hoeveel tijd er minimaal voor een wedstrijd ingepland moet worden en hoeveel sets een wedstrijd minimaal bedraagt.

De belangrijkste regels zijn daarom handig om even door te nemen. Hier zijn de volgende dingen in opgenomen:

– Wat doen met slecht weer
– Wijzigen wedstrijddatum
– Blessures
– Invallen in hogere teams

Om alles te lezen, kijk even bij de NeVoBo reglementen.